Ved generationsskifte forstås et familiemedlems eller en ledende medarbejders overtagelse af virksomheden – helt eller delvis – fra den hidtidige ejer.
Overdragelse af en virksomhed til et familiemedlem eller en eller flere medarbejdere er ofte en lettere proces end salg til en ekstern køber: Spørgsmål om fortrolighed er som regel mindre kritisk, det er lettere at blive enig om prisen, køberne er kendte osv. Men mange forhold — såvel “hårde” som “bløde” — skal alligevel overvejes.
Et generationsskifte gennemløber typisk følgende faser:
- Indledende afklaring af aftalegrundlag mellem klient og rådgiver.
- Vurdering af virksomhedens markedsmæssige værdi.
- Overvejelser om rette tidspunkt mht. økonomi, organisation, skat mv. for generationsskiftet.
- Eventuel udarbejdelse af en kort beskrivelse af virksomheden til mulige investorer.
- Udarbejdelse af model og plan for generationsskiftet.
- Vurdering af økonomiske konsekvenser for køber og sælger.
- Forhandling med eventuelle investorer.
- Gennemførsel af generationsskiftet.
Ofte vil køber have behov for medfinansiering til køb af en virksomhed. Til dette findes der flere muligheder, f.eks. mezzanin-kapital, kapital fra udviklingsselskaber, venture-selskaber, institutionelle investorer, banker mv.
Hele forløbet sker i en tæt dialog mellem klienten og rådgiver.
Honorar til rådgiver for et Generationsskifte består af et grundhonorar, der typisk er et fast beløb ved start, og et succeshonorar, der er en procentdel af den samlede transaktionsværdi af virksomhed. Såfremt det ikke lykkes at gennemføre skiftet, har klienten kun betalt grundhonoraret.