Køb af virksomhed er forbundet med risiko, som dog kan begrænses væsentligt ved et grundigt forarbejde.
Normalt får Lucas & Partnere som rådgivere i opdrag at finde virksomheder, der opfylder givne kriterier. På denne baggrund foretager Lucas & Partnere en markedssøgning, som bl.a. bygger på kendskab til markedet og Lucas & Partneres kontaktnet. Når egnede kandidater er opsøgt, foretages en analyse af disse.
Køb af virksomhed gennemløber typisk følgende faser:
- Indledende afklaring af aftalegrundlag mellem køber og rådgiver.
- Præcisering af, hvilken strategi der ligger bag købers ønske om at erhverve en virksomhed, og hvilke kriterier den idéelle virksomhed skal opfylde.
- Rådgiver udvælger emner til salg. Listen suppleres med købers eventuelle egne emner.
- Enighed mellem klient og rådgiver om hvilke virksomheder, der kontaktes.
- Rådgiver tilvejebringer information, fx brochurer, regnskaber mv., om de udvalgte emner.
- Indledende anonym kontakt – dvs. uden afsløring af, hvem køber er – til de mulige emner og vurdering af interessen for et evt. salg.
- Diskussion med køber om interessen for et salg fra de kontaktede emner
- Videre drøftelser med et eller få emner.
- Forhandlinger.
- Due diligence (rettidig omhu).
Hele processen sker i en tæt dialog mellem køber og rådgiver, og denne tager ikke kontakt til emner uden klientens samtykke.
Honorar til rådgiver for køb af virksomhed består af et grundhonorar, der typisk er et fast beløb ved start af opgaven, og et succeshonorar, der er en procentdel af den samlede salgsværdi af virksomhed. Såfremt det ikke lykkes at købe en (eller flere) virksomhed(-er), har klienten alene betalt grundhonoraret.