Gode råd om ejerskifte
Af Carsten Bo Petersen
Hvordan skaber man en gnidningsfri ejerskifteproces?
Der er masser af udfordringer i at sælge og købe virksomheder. Derfor er det vigtigt, at man allierer sig med en mægler, som har bred erfaring med den slags handler. Processen strækker sig typisk over 6 til 9 måneder, og i den tid skal mægleren være 100% dedikeret til opgaven. Det er vigtigt at finde den rigtige køberprofil og derigennem sikre sælger den optimale pris for virksomheden.
Hvad er corporate finance rådgiverens rolle i et ejerskifte?
Rådgiveren råder og vejleder gennem hele processen. Efter udarbejdelse af foreløbig prisindikation som afstemmes med sælger, rådgives om eventuelle behov for ændringer inden salgsprocessen påbegyndes. Der udarbejdes informationsmemorandum og optimal køberprofil defineres, før markedsføring og køberkontrakter overfor målgruppen påbegyndes. Når køberemnerne er på banen, så styrer rådgiveren processen omkring forhandling, over due diligence til indgåelse af endelig kontrakt. Rådgiveren sikre fuld diskretion ift. kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere mv.
Hvorfor er finansiel due diligence (og værdiansættelse) vigtig i et ejerskifte?
Gennem due diligence får køberen mulighed for at efterprøve alle de forudsætninger der er oplyst i rådgivers informationsmemorandum. Alle informationer lægges op i et Datarum, som rådgiveren administrerer og som alle parter har adgang til. Når endelig aftale er indgået er rådgiverens rolle tilendebragt, og de to parter arbejder nu sammen om overdragelsen.