Hvornår skal man sælge?
Hvornår skal man sælge/overdrage virksomheden?
Et let spørgsmål at stille, men svaret er ikke ligetil. Som med så meget andet, er det godt at forberede sig og have en plan.
Skal virksomheden generationsskiftes i familien, men børnene er ikke gamle nok til at deltage aktivt? Her kunne man starte med et passivt generationsskifte, hvorved en del af ejerforholdet overdrages nu, og den fremtidige formuetilvækst bl.a. tilflyder børnene.
Specielt for vækstvirksomheder er det en rigtig god ide at få børnene med i ejerkredsen så tidligt som muligt. Indflydelsen kan afstemmes i stemmeretten til aktierne i virksomheden. Tidligere kikkede man ofte på den ældste søn, når virksomheden skulle generationsskiftes. I dag er det helt naturligt, at man kikker på den/de af børnene, der har motivationen og evnerne – praktisk, bogligt, humanistisk og ledelsesmæssigt.
Generationsskifte planlægges ofte sammen med de nærmest rådgivere. Dette bl.a. på grund af timing i forbindelse med skatte- og gaveafgiftsmæssige dispositioner. Her er det også en rigtig god idé at få lavet en ejerskifteplan, der regelmæssigt justeres. Ofte går det jo sådan, at børnene ender med at få andre planer.
Hvornår skal man så sælge?
Man kan starte med at stille spørgsmålet – hvad er formålet med salget?
Mange tænker, at virksomheden er et væsentligt element i pensionsformuen. Det betyder – alt andet lige – at man skal sælge, når virksomheden kan indbringe den højeste pris og afstemt med ønsket om at trække sig tilbage.
Er det så, når man er 67 år? Er det her, virksomheden er på toppen, eller har den blot kørt på rutinen de sidste mange år? Har man drevet virksomheden på rygmarven, medens andre konkurrenter er vokset frem. Er konkurrenterne dem, der bruger moderne teknologi, kommunikerer på de nye medier og ansætter unge veluddannede ledere?
Måske er 67 år ikke det rigtige tidspunkt. Er det så, når man er 55 år eller 60 år, og hvad skal jeg lave bagefter? Mister man sin position i netværket og i vennekredsen – mister man sin identitet?
Svaret er helt sikkert, at en så stor og fundamental ændring i ens liv, kræver en plan og megen mental bearbejdning hos virksomhedsejeren og hans omgivelser. Start i god tid.
I dag ser vi ofte yngre virksomhedssælgere. Deres filosofi er, at man har en virksomhed til låns, udvikler den, trimmer den og afhænder den. Indkasserer og sikrer familien. Videre til næste virksomhed. Det i en erkendelse af, at det ofte mere drejer sig om virksomhedsledelse end faglige kvalifikationer. Indtil nu har det jo typisk været disse kvalifikationer, der fået folk til at starte en virksomhed, men tiderne ændrer sig.
De virksomhedssælgere vi i dag ser hos L&P er både yngre og ældre virksomhedsejere. Der er ved at brede sig en accept af, at man ikke behøver at drive den samme virksomhed hele livet. Man skifter og bruger de evner, man har tilegnet sig i andre typer virksomheder. Og nok så vigtigt: en mere fleksibel tilgang til, hvornår man skal sælge, kan medvirke til, at man får solgt på det rigtige tidspunkt og til den rigtige pris.
Hos L&P er vi erfarne rådgivere, der har fået både buler og skudhuller. Vi kender sælgers inderste overvejelser ifm. ejerskifte. Vi deler gerne vores erfaringer med jer, når I overvejer at sætte virksomheden til salg.
Giv os et kald, så tager vi en helt uforbindende snak.
Kontakt partner Paul Adler Juul på mobil: 23430560 eller mail: paj@lucaspartnere.dk.