Strandvejen 100
2900 Hellerup
CVR: 31 16 77 36
Om Lucas & Partnere
Lucas & Partnere ApS er videreført af John Lucas på baggrund af det tidligere Schrøder · Lucas & Partnere.
Partnerne i Lucas & Partnere har tilsammen medvirket ved mere end 500 transaktioner i mange forskellige brancher.
Virksomheden har samarbejdsrelationer til en række aktører i branchen i både ind- og udland.
Find os
- Lucas & Partnere ApS
Kontakt os
- Omstilling 70 20 45 70
Administration 70 20 45 84
Bjarne Ørum 70 20 45 87
Carsten Bo Petersen 70 20 45 72
Fritz Rendemann 70 20 45 76
John Lucas 70 20 45 71
Jørgen Bastholm 70 20 45 73
Niels Chr. Larsen 70 20 45 74
Ole Bang Nielsen 70 20 45 75
Paul Adler Juul 70 20 45 78
Stig Hoffmeyer 70 20 45 79
Uffe Bülow 70 20 45 77
Tilskud til ejerskifte.
Vidste du, at man kan få tilskud til at arrangere og planlægge salg/generationsskifte af ens virksomhed? Nej vel, men det kan man, og hvorfor ikke udnytte det til at få set på mulighederne?
Op til 100.000 kr. i tilskud!
Programmet hedder “SMV PRO – ejerskifte”, og udbydes igennem de regionale erhvervshuse. Se mere på smvpro.dk/ejerskifte.
For at en virksomhed kan få tilskud, er der enkelte betingelser, der skal være opfyldt:
Er din virksomhed i den kategori, så kan du få tilskud til professionel rådgivning ifm. salgsmodning, værdisætning, planlægning og klargøring til salg, samt planlægning af selve processen. Tilskuddet kan være op til 45 % af den samlede regning for professionel konsulentbistand, dog max. 100.000 kr.
Hvis du vil vide mere om dine muligheder for at få tilskud, og i det hele taget få en snak om, hvordan du skal gribe et eventuelt kommende salg an, så tag kontakt:
Partner Ole Bang Nielsen, mail: obn@lucaspartnere.dk, mobil: 24 47 77 93
Hjælp til salg af virksomheden?
Som virksomhedsejer er det helt naturligt at man gør dig nogle tanker om, hvad, hvornår, hvordan osv. du skal håndtere processen i forbindelse med et generationsskifte/virksomhedssalg, når den tid nærmer sig.
Som Lucas & Partnere har skrevet om tidligere, er der mange forhold, der skal afklares i forbindelse med et forestående generationsskifte/virksomhedssalg. Ud over de mere konkrete opgaver med værdiansættelse, udarbejdelse af salgsmateriale, udarbejdelse af div. dokumenter, søgning og kontakt med køberemner herunder fremvisninger, udarbejdelse af dokumenter i forbindelse med closing/overdragelse, er der nogle indledende opgaver, som man som virksomhedssælger bør tage nærmere stilling til som f.eks.:
Nogle virksomhedsejere bruger meget tid og ressourcer på selv at komme med så mange svar på de mange spørgsmål om, hvordan et kommende generationsskifte/virksomhedssalg skal foregå.
Andre virksomhedsejere vælger at koncentrere sig om at drive deres virksomhed lige frem til det tidspunkt, hvor han eller hun finder det ønskeligt at søge generationsskifte eller salg af virksomheden.
I større virksomheder vil der ofte være adgang til at trække på faste rådgivere til at hjælpe med at lægge detaljerede planer for, hvad og hvordan processen skal gribes an. Det kan f.eks. være bestyrelse, revisor, advokat m.fl.
I mindre virksomheder er det ofte mere uoverskueligt for virksomhedsejeren, hvem der kan hjælpe med at planlægge et kommende generationsskifte/virksomhedssalg.
Uanset, hvordan du som virksomhedsejer vælger at nærme dig opgaven med at planlægge et ejerskifte i egen virksomhed, vil der formodentligt på et eller andet tidspunkt blive behov for at inddrage eksterne kompetencer i processen.
Hos Lucas & Partnere har vi stor erfaring med at hjælpe både mindre og større virksomheder med at gennemdrøfte, planlægge og forestå forskellige former for ejerskifte uanset om drejer sig om generationsskifte i eller uden for familien, salg til ledende medarbejdere (MBO), salg til ny ledelse (MBI) eller salg til anden køber (f.eks. anden virksomhed, kapitalfond, investor eller lign.)
Et generationsskifte/virksomhedssalg er for de fleste virksomhedsejere en stor og vigtig beslutning, der både kræver indsigt, forståelse og faglighed hos virksomhedsejerens rådgivere. Gennemførelsen af et succesfuldt generationsskifte/virksomhedssalg kræver tillid, fortrolighed og loyalitet mellem virksomhedsejer og virksomhedsmægler.
Som virksomhedsmæglere kan vi være med helt fra starten, hvor vi efter nærmere aftale guider og rådgiver dig som virksomhedsejer med alle relevante spørgsmål og svar i processen fra de indledende overvejelser og hele vejen frem til en overdragelsen til ny ejer har fundet sted.
Så kære virksomhedsejer, når tiden er inde for en nærmere drøftelse, planlægning og gennemførelse af et ejerskifte i din virksomhed, tilbyder vi et uforbindende møde om et eventuelt samarbejde om opgaven.
Lucas & Partnere
Bjarne Ørum, virksomhedsmægler
Tlf. 40 46 15 78
Salgsmodning
Definition
At salgsmodne en virksomhed handler om at gøre den klar til salg. Det er en forbedringsproces med hvilken man optimerer selskabets drift, dokumenterer forretningsgrundlaget og samtidig sikrer de bedste forudsætninger for at skabe køberinteresse og dermed det bedste grundlag for at opnå højest mulige salgspris.
Salgsmodningsprocessen kræver forståelse for virksomhedens forretningsgrundlag og for de faktorer der influerer værdien. Hvis man ikke salgsmodner, er det vanskeligt at opnå en tilfredsstillende pris. Derfor er det vigtigt at sælger er afklaret om sin beslutning og at processen igangsættes i GOD til før man igangsætter salget af sin virksomhed.
Fokus
Fokusering i forberedelsesprocessen må bl.a. være på minimering af afhængighed af nuværende ejer, på at optimere anvendelsen af den investerede kapital, at øge vækstmulighederne, samt at forberede den juridiske og økonomiske dokumentation. Alt sammen tidskrævende aktiviteter.
Analyse
Som rådgiver i salgsmodningsprocessen, skal man tage afsæt i en grundig analyse. Starte med at lære virksomheden at kende, dens gode og dårlige oplevelser, udfordringer, historie, målsætninger og økonomiske resultater. Dette som grundlag for en mere dybtgående og sammenhængende spørgeramme, ledende til beslutning om handlingsplan og forbedringer.
Struktur
Gennem etablering af et struktureret overblik lærer man virksomheden at kende og derefter påvirke de interne og eksterne værdifaktorer, altså de kræfter som er vigtige og betydningsfulde for målbarhed, strategi og forbedring.
Interne faktorer:
Eksterne faktorer:
Processen
Grundlaget for salgsmodning er at vurdere behovet og mulighederne for optimering på de enkelte værdifaktorer. De analyseres først hver for sig og derefter prioriteres de og kommer dermed til at danne grundlag for en handlingsplan.
Denne plan kan så etableres i henhold til en fastlæggelse af omkostninger, gevinster og tidsfaktor forbundet med de enkelte forbedringsaktiviteter. Processen må normalt være forbundet med høj diskretion for ikke at skabe uro i organisationen. Arbejdet er altid værdiskabende og resultaterne kendetegner den veldrevne virksomhed.
Når analysen afsluttes, har virksomheden et klart billede af, hvad der kan gøres med hvilken virkning, samt hvilke ressourcer det kræver at gennemføre. Man har altså et beslutningsgrundlag, og man kan vurdere det forventede resultat set i forhold til et forventet merudbytte ved salg af virksomheden.
Den endelige handlingsplan og budget kan herefter etableres. Når de enkelte aktiviteter er gennemført, kan man begynde at måle gevinsterne, og dermed få et billede af virksomhedens potentiale. Herved skabes også grundlaget for forventningsafstemning og for værdiansættelse af virksomheden.
Konklusion
Med vished for gennemførelse og resultat af salgsmodningen kan man med god samvittighed igangsætte den nødvendig dokumentation, formulering af virksomhedsbeskrivelse og etablering af værdiansættelse. Det afrunder de interne forhold.
De eksterne forhold indeholder afklaring omkring salgsstrategi, herunder opstilling af køberprofil, identifikation og rangfølge af ønskede og potentielle købere, analyse og strategisk – økonomisk evaluering af synergimuligheder. Opmærksomhed anbefales omkring købers profil, kultur, holdninger, bestyrelse og økonomi.
Optimering før salg
1. Kom i gang i tide
Det tager tid at planlægge, forberede og gennemføre et generationsskifte, hvis man vil have et godt resultat og undgå overraskelser for kunderne, virksomheden og medarbejderne.
Følgende case-beskrivelse er et godt eksempel på hvorfor det kan være vigtigt at komme i gang i god tid.
Case
Virksomheden, der havde knap 100 medarbejdere, var ejet af 3 parter. Disse havde svært ved at blive enige om strategien, så de seneste 4 år op til salget havde virksomheden ikke tjent nogen penge. Soliditeten var således lav og likviditeten presset, da ejerkredsen indgik aftale med ekstern rådgiver om forberedelse og gennemførelse af et generationsskifte.
Umiddelbart inden denne aftale blev indgået, havde virksomhedens revisor lavet en værdiansættelse af virksomheden. Den var naturligvis præget af den aktuelle situation og ejerkredsen var åbenlyst skuffede over resultatet.
Sammen med den eksterne rådgiver udarbejdede man indledningsvis en plan, der indenfor en tidshorisont på 2 år skulle føre til det ønskede generationsskifte. Processen kom imidlertid til at tage 4 år, men til gengæld var det økonomiske udbytte en samlet pris der var ca. 3 gange så høj som den værdiansættelse virksomhedens revisor oprindeligt havde foretaget. Så ejerne endte med at være rigtig tilfredse.
Et naturligt spørgsmål at stille sig til forløbet er, hvorfor det tog så lang tid. Forklaringen er at der var nogle tunge opgaver der skulle løses, før den egentlige salgsproces kunne igangsættes. Overordnet gik tiden således med følgende aktiviteter:
Hver af disse aktiviteter er omfattende og det er vigtigt at huske på at de skulle foregå sideløbende med den daglige drift. I det efterfølgende dykkes lidt ned i nogle udvalgte aspekter i processen med at forberede et generationsskifte.
2. Optimering af forretningen
Virksomheden er naturligvis mest værd hvis den drives rentabelt og dette er dokumenteret i resultaterne. Det er således ikke nok at gennemføre en optimeringsproces, den skal også slå igennem i resultaterne.
Alt i alt anbefales det derfor at overveje, om der er behov for at gennemføre aktiviteter der kan understøtte en optimering af driften, forinden selve generationsskiftet igangsættes. Der er normalt ikke behov for at gennemføre en omfattende ”turnaround” som omtalt i eksemplet ovenfor, men også mindre omfattende optimeringstiltag kan give en væsentlig effekt på værdiansættelsen af virksomheden. Især hvis man venter på at effekten slår igennem på resultatskabelsen.
3. Strategi & Forretningsplan
Det vil altid være essentielt at virksomhedens forretningskoncepter er holdbare og at forretningsgrundlaget udnyttes. Umiddelbart vil det være op til køber at vurdere om forretningsgrundlaget er til stede og udnyttes, men det vil altid være fordelagtigt hvis sælger kan dokumentere dette, især på markeder køber ikke kender.
En beskrivelse af forretningskonceptet kan rumme den udfordring, at det kan være vanskeligt uden at udlevere forretningskritiske informationer. Derfor skal man altid være særlig varsom med hvad man udleverer og hvornår. Ultimativt skal køber naturligvis have indsigt i det konceptuelle inden et salg gennemføres, men så sent i processen som muligt. Man skal imidlertid huske på, at den bedste dokumentation af at virksomheden har unikke koncepter og udnytter forretningsgrundlaget, er dens evne til resultatskabelse og disse informationer er normalt ikke på samme måde behæftet med risiko at give køber indsigt i.
Står virksomheden overfor et strategiskifte og er effekten af dette indregnet i budgetterne og dermed værdiansættelsen, er det væsentligt at der foreligger dokumentation for denne strategi. Som minimum at der er udarbejdet en Business Case der beskriver den nye vej, endnu bedre hvis man har udarbejdet en Forretningsplan og bedst hvis implementeringen af den nye strategi er igangsat og er begyndt at vise resultater.
Det siger sig selv at en strategiproces tager tid, især hvis man ønsker at kunne begynde at se effekten.
4. Realisering af resultaterne
Uanset valg af beregningsmetode, ved værdiansættelse af virksomheden, er det af stor betydning, rent regnskabsmæssigt, at kunne dokumentere resultater der modsvarer de tal der anvendes ved værdiansættelsen.
Det kan således være relevant at vente med at udbyde virksomheden til salg indtil effekten af tiltag der er iværksat med henblik på øget effektivisering m.v., er slået igennem resultatmæssigt.
Ligeledes med effekten af andre tiltag der f.eks. skal understøtte øgede vækstrater. Fakta vil altid slå budgetter!
Dette er vigtigt at have for øje når man planlægger sit generationsskifte, så man giver sig selv den nødvendige tid til at sikre en optimering af virksomhedens værdi.
5. Generationsskifte Strategi
En ting er at trimme virksomheden og implementere nye forretningsstrategier, men noget ganske andet er at etablere grundlaget og strategien for selve salget af virksomheden.
Før salgsprocessen igangsættes, anbefales det således at udarbejde en handlingsplan, med afsæt i en afklaring af en række centrale spørgsmål som f.eks.:
Dette er blot et udpluk af emner der kan være relevante at tage stilling til før selve generationsskifte-processen igangsættes. Det må endvidere anbefales at inddrage den nødvendige ekspertise, dvs. advokater og skatteeksperter m.v., når det er nødvendigt, for at sikre beslutningsgrundlaget for de forskellige emner.
Generationsskiftestrategien må være på plads og alle centrale problemstillinger afklaret, før selve salgsprocessen igangsættes. Søgeprocessen kan imidlertid godt igangsættes undervejs i dette arbejde.
Et centralt element før opstart af søgeprocessen er valg af målgrupper. Grundlæggende anbefales det at analysere, for hvilke grupper af potentielle købere, synergierne og værdien i det hele taget vil være størst. Herved bliver man i stand til at indlede søgeprocessen med et basalt valg/fravalg af hvilke grupper af potentielle købere søgeprocessen skal omfatte. Grundlæggende er spørgsmålet hvor man skal søge den nye ejer, dvs. om det er blandt:
I tillæg til dette må man også overveje om der skal søges internationalt og i givet fald hvor.
Når alt dette er tilendebragt, vil man kunne indlede en målrettet søgeproces og bruge tiden hensigtsmæssigt.
Det er i denne artikel forsøgt belyst hvorfor det er vigtigt at give sig tid til at forberede et generationsskifte. Så vores opfordring er derfor – KOM I GANG – vi har endnu aldrig oplevet nogen der fortalte at de kom for tidligt i gang. God fornøjelse!
Hvornår skal man sælge?
Hvornår skal man sælge/overdrage virksomheden?
Et let spørgsmål at stille, men svaret er ikke ligetil. Som med så meget andet, er det godt at forberede sig og have en plan.
Skal virksomheden generationsskiftes i familien, men børnene er ikke gamle nok til at deltage aktivt? Her kunne man starte med et passivt generationsskifte, hvorved en del af ejerforholdet overdrages nu, og den fremtidige formuetilvækst bl.a. tilflyder børnene.
Specielt for vækstvirksomheder er det en rigtig god ide at få børnene med i ejerkredsen så tidligt som muligt. Indflydelsen kan afstemmes i stemmeretten til aktierne i virksomheden. Tidligere kikkede man ofte på den ældste søn, når virksomheden skulle generationsskiftes. I dag er det helt naturligt, at man kikker på den/de af børnene, der har motivationen og evnerne – praktisk, bogligt, humanistisk og ledelsesmæssigt.
Generationsskifte planlægges ofte sammen med de nærmest rådgivere. Dette bl.a. på grund af timing i forbindelse med skatte- og gaveafgiftsmæssige dispositioner. Her er det også en rigtig god idé at få lavet en ejerskifteplan, der regelmæssigt justeres. Ofte går det jo sådan, at børnene ender med at få andre planer.
Hvornår skal man så sælge?
Man kan starte med at stille spørgsmålet – hvad er formålet med salget?
Mange tænker, at virksomheden er et væsentligt element i pensionsformuen. Det betyder – alt andet lige – at man skal sælge, når virksomheden kan indbringe den højeste pris og afstemt med ønsket om at trække sig tilbage.
Er det så, når man er 67 år? Er det her, virksomheden er på toppen, eller har den blot kørt på rutinen de sidste mange år? Har man drevet virksomheden på rygmarven, medens andre konkurrenter er vokset frem. Er konkurrenterne dem, der bruger moderne teknologi, kommunikerer på de nye medier og ansætter unge veluddannede ledere?
Måske er 67 år ikke det rigtige tidspunkt. Er det så, når man er 55 år eller 60 år, og hvad skal jeg lave bagefter? Mister man sin position i netværket og i vennekredsen – mister man sin identitet?
Svaret er helt sikkert, at en så stor og fundamental ændring i ens liv, kræver en plan og megen mental bearbejdning hos virksomhedsejeren og hans omgivelser. Start i god tid.
I dag ser vi ofte yngre virksomhedssælgere. Deres filosofi er, at man har en virksomhed til låns, udvikler den, trimmer den og afhænder den. Indkasserer og sikrer familien. Videre til næste virksomhed. Det i en erkendelse af, at det ofte mere drejer sig om virksomhedsledelse end faglige kvalifikationer. Indtil nu har det jo typisk været disse kvalifikationer, der fået folk til at starte en virksomhed, men tiderne ændrer sig.
De virksomhedssælgere vi i dag ser hos L&P er både yngre og ældre virksomhedsejere. Der er ved at brede sig en accept af, at man ikke behøver at drive den samme virksomhed hele livet. Man skifter og bruger de evner, man har tilegnet sig i andre typer virksomheder. Og nok så vigtigt: en mere fleksibel tilgang til, hvornår man skal sælge, kan medvirke til, at man får solgt på det rigtige tidspunkt og til den rigtige pris.
Hos L&P er vi erfarne rådgivere, der har fået både buler og skudhuller. Vi kender sælgers inderste overvejelser ifm. ejerskifte. Vi deler gerne vores erfaringer med jer, når I overvejer at sætte virksomheden til salg.
Giv os et kald, så tager vi en helt uforbindende snak.
Kontakt partner Paul Adler Juul på mobil: 23430560 eller mail: paj@lucaspartnere.dk.
Investorer søges til revolutionerende koncept indenfor håndhygiejne.
Stifter af TwennyTwenny, serieiværksætter Murad Muri Mahmoud, har udviklet et nyt og revolutionerende koncept indenfor håndhygiejne. Emnet er selvsagt meget aktuelt i forbindelse med COVID-19 pandemien. Produktet hedder HygienEgg (TM), og en grundig præsentation af produkt m.m. kan findes via dette link: http://shorturl.at/juwOP.
TwennyTwenny starter prøveopsætning indenfor de nærmeste uger, og søger nu åbnet licenstagere, producenter, distributører og investorer.
Nærmere information hos:
John Lucas
Mail: jl@lucaspartnere@dk
Tlf.: 70254571/Mobil: 30254570
Er du ejerleder, måske over 55 år? Ved du, hvad din virksomhed er værd?
ER DU OGSÅ EJERLEDER OVER 55 ÅR? OG VED DU HVAD DIN VIRKSOMHED ER VÆRD?
Niels Westergård-Nielsen fra CBS har i oktober 2019 udarbejdet en rapport over aldersfordelingen blandt ejerledere i Danmark. Den viser, at 33.000 virksomheder i Danmark er ledet af en ejer over 55 år!
En del af disse 33.000 virksomheder vil med stor sandsynlighed være egnet eller kunne blive egnet til salg.
Hos Lucas & Partnere er vi specialister i at hjælpe ejerledede virksomheder med at forberede et fremtidigt salg eller generationsskifte, så det sker på optimale vilkår.
Er virksomheden allerede salgsklar, så råder vores 10 særdeles kompetente partnere, over de kompetencer du har brug for. Vi har tilsammen solgt mere end 500 virksomheder indenfor et bredt brancheudsnit.
Vi kan med vores erfaring sikre ejeren, at vi finder den helt rigtige køber til virksomheden og derigennem også sikrer den optimale pris.
Vi står altid klar til en uforpligtende drøftelse af, hvad vi helt præcis kan tilbyde dig.
Lucas & Partnere
Carsten Bo Petersen, 40192232 / cbp@lucaspartnere.dk
Partner/direktør
Kvinder køber også virksomheder!
Kvinder ses i dag oftere og oftere som iværksættere og ledere af virksomheder.
Men møder vi mange kvinder, der ønsker hjælp til køb af en virksomhed? Ikke i samme omfang, som mænd, desværre.
Det kan skyldes mange ting, men sikkert er det, at rigtig mange fordomme – som f.eks. manglende risikovillighed og/eller vilje til at bruge de ekstra kræfter – er helt forkerte og hører fortiden til.
Kvinder har vist sig lige så kvalificerede til at eje og drive virksomhed, som deres mandlige kollegaer, og mulighederne for at skaffe finansiering har intet med køn at gøre.
Så hvad holder kvinderne tilbage fra at gå endnu mere aktivt ind i markedet? Godt spørgsmål, som der ikke findes noget éntydigt svar på, men under alle omstændigheder bør alle, uanset køn, motiveres til at forfølge deres drøm om selvstændighed.
I Lucas & Partnere har vi i 25 år hjulpet personer med at erhverve virksomheder og udleve deres drømme.
Dette er en opfordring til alle, uanset køn, der drømmer om at købe egen virksomhed – giv os et kald, så tager vi en helt uforpligtende samtale om mulighederne.
Ring til
Lucas & Partnere – Virksomhedsmægler
Paul Adler Juul, partner
Mobil: 23430560
Hvornår er salg af en virksomhed interessant?
Handel med virksomheder i kraftig vækst
Det Europæiske marked for handel med virksomheder oplevede et spektakulært comeback i 2. halvår 2020, efter et dramatisk fald i Q2 som følge af Corona-krisen. Ifølge tal fra Mergersmarket er den totale aktivitet i 2020 steget med 5,6% ift. 2019, men denne stigning dækker over store udsving. Således var der en vækst i Q1 på 24,2%, hvorefter Corona-usikkerheden satte markedet i stå med et fald i aktiviteten på 61,5%. I 2. halvår 2020 var markedet tilbage for fuld styrke med en vækst på hhv. 32,9% i Q3 og 53,9% i Q4 (kontakt os gerne, hvis du ønsker rapporten tilsendt).
Hos Lucas & Partnere oplever samme tendens. Køberinteressen er meget stor. Det betyder, at det lige nu er et rigtigt godt tidspunkt, hvis man går med tanker om at sælge sin virksomhed.
Går du med salgstanker nu eller indenfor de nærmeste år, så kontakt Lucas & Partnere (www.lucaspartnere.dk). Vi tager gerne en helt uforpligtende snak om mulighederne for netop dig og din virksomhed. Vi arbejder altid diskret, så ingen får noget at vide om vores drøftelser eller dine overvejelser – uanset om vi bliver en del af processen eller ikke.
Kontakt:
Carsten Bo Petersen
Direktør og partner
Lucas & Partnere
40192232 / cbp@lucaspartnere.dk
www.lucaspartnere.dk