Salg til en industriel køber
Køb og salg af virksomheder indenfor samme branche indebærer en række fordele og ulemper – både for køber og sælger.
For køber er der muligheder for at realisere stordriftsfordele og andre synergier ved at udnytte det bedste fra de to virksomheder. Konkret vil der ofte være fordele både på salgs – og omkostningssiden. Samlet set kan ”1 + 1 blive til 2+”. Der skabes værdi for begge ejere, og det vil oftest tillige være en fordel for kunderne.
På sælgersiden kan der være en mental barriere for ejerne mod at sælge deres livsværk – herunder at overdrage sine kunder og medarbejdere – til en konkurrent. Det kan skabe betydelig uro i virksomheden med frygt for fyringer og lukninger. Det anbefales, at køber og sælger i fællesskab og inden offentliggørelse udarbejder en plan for den fremtidige struktur med fokus på målrettet kommunikation til kunder og medarbejdere.
Planen skal desuden følges konsekvent, og man skal være meget opmærksom på, at for mange kompromiser kan ødelægge fusionsgevinsterne.
I langt de flest tilfælde vil der dog samlet set være flere fordele end ulemper for både køber og sælger