Strandvejen 100
2900 Hellerup
CVR: 31 16 77 36
Om Lucas & Partnere
Lucas & Partnere ApS er videreført af John Lucas på baggrund af det tidligere Schrøder · Lucas & Partnere.
Partnerne i Lucas & Partnere har tilsammen medvirket ved mere end 500 transaktioner i mange forskellige brancher.
Virksomheden har samarbejdsrelationer til en række aktører i branchen i både ind- og udland.
Find os
- Lucas & Partnere ApS
Kontakt os
- Omstilling 70 20 45 70
Administration 70 20 45 84
Bjarne Ørum 70 20 45 87
Carsten Bo Petersen 70 20 45 72
Fritz Rendemann 70 20 45 76
John Lucas 70 20 45 71
Jørgen Bastholm 70 20 45 73
Niels Chr. Larsen 70 20 45 74
Ole Bang Nielsen 70 20 45 75
Paul Adler Juul 70 20 45 78
Stig Hoffmeyer 70 20 45 79
Uffe Bülow 70 20 45 77
Bluepack A/S, Odense har solgt aktier
Bluepack Invest Aps. v/Poul Strandmark har solgt en andel af aktierne i Bluepack A/S, Odense til LC Packaging International BV, Holland.
Lucas & Partnere v/partner Ole Bang Nielsen har bistået sælger ifm. handlen.
Poul Strandmark udtaler i forbindelse med handlen: “Oles medvirken i salgsprocessen har betydet bedre vilkår og pris og har givet mig en tryghed ved hele processen”.
Stryhns Gruppen A/S køber Delitaste ApS
Stryhns Gruppen A/S, som er en af Danmarks største fødevarekoncerner, har pr. 1/6 2022 købt foodservice virksomheden, Delitaste ApS, der importerer gourmet charcuteri og delikatessepålæg. Med opkøbet af Delitaste får Stryhns Gruppen en stærk platform målrettet landets professionelle køkkener og skabt bedre muligheder for at vækste i markedet.
Lucas & Partnere har rådgivet køber.
Værdiansættelse vha. DCF-modellen
En virksomhedsejer mener, at virksomheden er 7 gange Resultat før afskrivninger (EBITDA) værd.
Det kan ikke helt udelukkes, at vedkommende har ret, men flere årsager taler imod.
De tre vigtigste er:
Ok! Hvad gør man så?
Heldigvis er der rigtig mange dygtige folk, der i årevis har udvikling en metode, som er teoretisk ubestridelig og har udviklet sig til en konvention, som langt de fleste professionelle holder sig til.
Metoden betegnes den tilbagediskonterede pengestrømsmodel eller DCF-modellen. DCF står for Discounted Cash-Flow Model. Metoden er bekrevet utallige gange og anvendes meget hyppigt af professionelle.
Den mest kendte beskrivelse er i bogen: Valuation, Measuring and Managing the Value of Companies fra McKinsey & Company, nu i 7. udgave.
Den største ulempe er, at der skal investeres rigtig meget tid i at blive dygtig til at bruge metoden i praksis.
Metoden udsættes af samme grund for mange lægmandsbetragtninger, der rammer ved siden af.
Mange , herunder professionelle, ønsker at argumentere for andre metoder, der ikke kræver så meget på trods af, at de ikke er konsistente, såkaldte ”tommelfingerregler”, som var nødvendige, før de elektroniske regneark blev tilgængelige. Erfaringen er, at de hurtigt kommer til kort i forhandlinger, hvor der er rådgivere, der bruger DCF-metoden.
Hvis Du vil vide mere om værdien af din virksomhed, og hvordan DCF-modellen kan gi’ det bedste bud, så kontakt Lucas & Partnere, John Lucas.
Sega A/S – Nye Gardiner A/S er blevet solgt
Sega A/S/Nye Gardiner A/S er blevet solgt.
Lucas & Partnere v/partner Carsten Bo Petersen har rådgivet sælgerne igennem hele processen.
Hvis Du vil høre mere om, hvordan sådan en proces kan tilrettelægges, og hvad din virksomhed kunne være værd, så tag kontakt til Carsten på mobil: 40 19 22 32.
Værdiansættelse
1. Værdiansættelse
Værdiansættelse af en virksomhed er ikke nogen eksakt videnskab! Alene af den grund at de gevinster, der kan høstes af en køber, ofte hænger sammen med, hvem køber er.
Når man ønsker at sælge sin virksomhed, er det imidlertid nødvendigt at fortage en værdiansættelse. Den indgår som et integreret element i udarbejdelsen af grundlaget for salget og foretages på grundlag af en talmæssig såvel som en kvalitativ gennemgang af virksomheden.
Vores grundlæggende holdning til værdiansættelsen er, at den skal afspejle virksomhedens aktuelle markedsværdi, forstået som den pris der kan opnås i et åbent marked uden restriktioner, hvor handlen indgås mellem to fornuftige parter, som er ”at arms length”
Der findes mange metoder til fastlæggelse af værdien af en virksomhed. En af de hyppigst anvendte metoder går under betegnelsen multipler. Det er i virkeligheden en fællesbetegnelse, der omfatter en række forskellige alternativer.
En multipel er en faktor, som i denne sammenhæng multipliceres med et af virksomhedens nøgletal, typisk enten virksomhedens omsætning eller dens indtjening. Generelt kan man sige at multiplerne udtrykker, hvor mange kroner en køber/investor skal betale for den virksomhed, der købes, pr. krones omsætning eller indtjening.
Metoden skeler, i udgangspunktet, ikke til den bogførte egenkapital eller eventuel merværdi på driftsmidler og andre aktiver. Virksomhedens gælds- og formueforhold har således i princippet ingen indflydelse på fastlæggelse af værdien. I praksis vil disse forhold dog normalt have indflydelse på valget af multipler eller valget af den valgte metode.
I det følgende vil jeg kort beskrive nogle af de oftest anvendte multipler.
2. P/Præmie
P/Præmie anvendes ofte ved salg af en portefølje af kunder der betaler en præmie for det produkt virksomheden sælger, eller ved salg til en direkte konkurrent. Præmien er således i realiteten virksomhedens omsætning.
Ved salg af en kundeportefølje, vil værdiansættelsen ved brug af denne metode, således ske uden hensyntagen til virksomhedens omkostningsstruktur og finansielle situation i øvrigt.
P/Præmie anvendes således ofte når hensigten er at finde en køber har fokus på tilkøb af omsætningen. I den situation vil køber selv få ansvaret for hvilke omkostninger der kommer til at medgå til administration og vedligeholdelse. Ofte vil køber have det administrative set-up i forvejen og måske også overskydende kapacitet til at servicere den nye portefølje.
I den slags sager vil der normalt være store omkostningsmæssige synergier der kan realiseres.
3. P/E
P/E metoden er hyppigt anvendt til værdiansættelse af virksomheder i stabil drift resultatmæssigt.
Multiplen udtrykker hvad køber skal betale pr. krones indtjening. Virksomhedens indtjening opgøres normalt som et vægtet gennemsnit af de seneste års resultater men kan suppleres med budgetter, f.eks. hvis en del af prisen aftales afregnet som en ”earn-out”, dvs. i henhold til opnåelse af de opstillede budgetmål.
Virksomhedens indtjening udtrykkes normalt som EBITDA, EBIT, eller resultat før skat.
Umiddelbart vil denne metode være mere retningsgivende for prisniveauet end P/Præmie, hvis formålet er salg af virksomheden til en ny ejer, der ikke driver virksomhed i forvejen eller der er tale om en køber der tilkøber virksomheden som et nyt forretningsområde.
Synergierne for en sådan køber vil ofte ligge i skalering af virksomheden samt, hvis der er tale om komplementære produkter, i forøget salg.
4. Substans Metoden
Denne metode tager sit udgangspunkt i, at virksomhedens værdi i princippet består af summen af virksomhedens indre værdi, dvs. aktivernes værdi fratrukket gæld, samt virksomhedens goodwill.
Virksomhedens værdi kan således fastlægges på baggrund af kendskab til nettoværdien af varelagre, maskiner, ejendomme og andre aktiver samt en opgørelse af virksomhedens goodwill.
I denne model er den væsentlige subjektive faktor, hvorledes virksomhedens goodwill skal værdiansættes. Normalt sker dette i henhold til det overskud virksomheden er i stand til at generere, ved at multiplicere med en faktor der modsvarer en realistisk tilbagebetalingstid for investeringen.
Substansmetoden er således i realiteten P/E metoden med tillæg af virksomhedens indre værdi.
5. EV/EBITDA
Ved anvendelse af denne metode fokuserer nøgletallet på virksomheden på samme måde, som ved anvendelse af substansmetoden, fordi den tager højde for virksomhedens gæld – som mange andre nøgletal, f.eks. P/E, ikke medregner. EV/EBITDA beregnes således:
EV/EBITDA = (Markedsværdi + markedsværdi af præferenceaktier + markedsværdi af gæld + minoritetsinteresser – likvider og investeringer) / resultat før renter, skat, afskrivninger og amortisering
Alle de beskrevne multipler kan størrelsesmæssigt variere meget afhængigt af industrien. Derfor er det vigtigt at sammenligne med andre virksomheder i branchen, uanset hvilken metode man anvender.
6. Søderberg metoden
Som et yderligere element i udvalget af metoder, findes der indenfor nogle brancher metoder der kombinerer nogle af de ovennævnte multipler.
Det gælder f.eks. Søderberg modellen. Den finder anvendelse i forsikringsmægler branchen, hvor selskabet Søderberg & Partners ved en række opkøb, har anvendt en kombination af P/E og P/Præmie metoderne. De to metoder vægtes i Søderberg modellen 50%-50% og man har ligeledes anvendt faste multipler.
Som det er forsøgt illustreret, er værdiansættelse af en virksomhed ikke nogen eksakt videnskab. I Lucas & Partnere vil derfor meget gerne hjælpe jer med det, når I får brug for det!
Salg til en industriel køber
Køb og salg af virksomheder indenfor samme branche indebærer en række fordele og ulemper – både for køber og sælger.
For køber er der muligheder for at realisere stordriftsfordele og andre synergier ved at udnytte det bedste fra de to virksomheder. Konkret vil der ofte være fordele både på salgs – og omkostningssiden. Samlet set kan ”1 + 1 blive til 2+”. Der skabes værdi for begge ejere, og det vil oftest tillige være en fordel for kunderne.
På sælgersiden kan der være en mental barriere for ejerne mod at sælge deres livsværk – herunder at overdrage sine kunder og medarbejdere – til en konkurrent. Det kan skabe betydelig uro i virksomheden med frygt for fyringer og lukninger. Det anbefales, at køber og sælger i fællesskab og inden offentliggørelse udarbejder en plan for den fremtidige struktur med fokus på målrettet kommunikation til kunder og medarbejdere.
Planen skal desuden følges konsekvent, og man skal være meget opmærksom på, at for mange kompromiser kan ødelægge fusionsgevinsterne.
I langt de flest tilfælde vil der dog samlet set være flere fordele end ulemper for både køber og sælger
Kapitalfonde som købere
En del ejerledere er ofte betænkelige ved at invitere kapitalfonde ind som ejer/medejer af deres virksomhed. ”Min virksomhed skal ikke styres af regneark og folk uden forstand på vores marked”, er ofte indvendingen. Men er det en rimelig betragtning?
I udgangspunktet: nej! Det er da helt sikkert, at der med en kapitalfond som ejer/medejer ofte vil ske en række – til tider også væsentlige – ændringer i måden, en virksomhed drives på, men det behøver bestemt ikke at være et problem.
Kapitalfonde har et klart mål om at skabe en større og mere profitabel virksomhed indenfor en kortere årrække, så virksomheden kan sælges videre. Det medfører nødvendigvis et øget fokus på vækst, indtjening og arbejdskapital (lager, debitorer og kreditorer). Måske mere, end virksomheden selv har været vant til, men gjort rigtigt er det næppe et problem, tværtimod.
Desuden vil en kapitalfond som hovedregel acceptere og oveni købet forlange, at der skal ressourcer ind i bestyrelsen, som har en relevant baggrund ift. den konkrete virksomhed.
Til gengæld er salg til en kapitalfond ofte en rigtig god forretning. Ejerleder vil typisk få en pose penge, samt mulighed for at investere en andel i den fremadrettede virksomhed, så der potentielt kan blive en yderligere fortjeneste på sigt.
Eneste overvejelse er sådan set, at kapitalfonde ønsker at investere i virksomheder af en vis størrelse. Det udelukker en del små og mellemstore virksomheder, medmindre der findes en løsning, hvor flere virksomheder går sammen, og dermed gør sig attraktive og synlige.
Hos Lucas & Partnere har vi kontakt til flere kapitalfonde. Kontakt os, hvis du vil høre mere.
Ring til partner John Lucas, mobil: 30 25 45 70 eller mail: jl@lucaspartnere.dk.
Management Buy-In
Find i god tid den rette køber til din virksomhed.
Den optimale køber til en virksomhed skal typisk findes i branche – en strategisk køber, som kan udnytte en række synergier mellem den købende og den sælgende virksomhed.
Det er ikke altid muligt, og så er et Management Buy-In (MBI) en relevant mulighed. Den rette privatperson med de rigtige kvalifikationer, der ønsker at få foden under eget bord, vil i mange situationer give virksomheden ny energi.
Der opstår ikke umiddelbart synergier, men der tilføres typisk en ny faglighed og ikke mindst en ny måde at se medarbejdere, markeder og kunder på, samt en kraftig dedikation fra en person som i den grad har hånden på kogepladen.
Privatpersoner, der ikke i forvejen har en relation til virksomheden, som ønsker at drive egen virksomhed, er en meget stor købergruppe.
Hos Lucas & Partnere har vi et kæmpe kontaktnet til MBI’er som råder over mange forskellige kernekompetencer og som generelt har adgang til store kapitalressourcer.
Salg af virksomhed – Management Buy Out
Køberprofiler: Medarbejdere og ledere
Ønsker ingen i familien at overtage en virksomhed, vil ejeren ofte finde det nærliggende at tilbyde den til en gruppe af medarbejdere eller ledere. Han kender dem og har tillid til dem.
Sælges virksomheden til en gruppe af medarbejdere, vil det muliggøre en glidende overgang af lederskabet, idet den nuværende ejer vil være tilbøjelig til at stå til rådighed en periode frem. En anden fordel er, at de nye ejere føler et fornyet engagement ved det opnåede ejerskab. Problemerne er, at den nuværende ejer sjældent får den optimale pris for virksomheden, og at medarbejderne sjældent har alle pengene. Desuden opstår der ofte strid om ledelsen, fordi alle medejere tror, at de har vetoret i enhver beslutning. Det sidste bliver især synligt, når der skal ansættes en ny direktør, der skal lede en virksomhed, som ejes af vedkommendes underordnede.
Købes virksomheden af en eksisterende leder eller gruppe af ledere vil den nuværende også næppe opnå den optimale pris. Heller ikke i dette tilfælde vil det nye ejerskab kunne tilføre nye synergier. Til gengæld undgår man problemet med det spredte ejerskab på niveauet under lederskabet. Det er på forhånd ofte også aftalt, hvem af lederne, der skal være direktør.
Ønsker du en snak om mulighederne – fordele og risici – for din virksomhed?
Kontakt partner Niels Chr. Larsen, mobil: 40 63 49 50 eller mail: ncl@lucaspartnere.dk
Salg af virksomhed indenfor familien – drøm eller mareridt?
Mange ejerledere har en drøm om, at deres virksomhed ender med at kunne drives videre af de næste generationer. Når øvelsen lykkes, er det også den ultimative drøm. Men der er mange faldgruber, som ikke alene kan gøre økonomisk ondt, men som ultimativt kan medføre splittelse i familien, og dermed gøre ekstra skade.
Generationsskifte indenfor familien skal derfor planlægges i rigtig god tid, og alle forhold – økonomiske og juridiske, såvel som følelsesmæssige – være diskuteret grundigt igennem i familien.
Allerførst skal interessen og kvalifikationerne i næste generation være til stede. Pres begge vej i den indledende fase kan risikere at være ødelæggende.
Dernæst skal forhold omkring en større søskendeflok, hvor nogen skal med i generationsskiftet, mens andre ikke kan eller skal, løses. Heller ikke nogen nem øvelse!
Og så er der spørgsmålet om ansvar og kompetencer i en overgangsperiode – hvem bestemmer hvad?
Endelig er der selvsagt et spørgsmål om pris og betingelser. Ofte er ønsket, at næste generation overtager billigst muligt, og her skal man ikke mindst være opmærksom på, hvad SKAT vil acceptere. Ligesom ældste generation skal huske at gøre sig klart, hvad deres økonomiske behov er efter overdragelsen.
Overdragelse indenfor familien kan sagtens lade sig gøre, og kan med en rimelig indstilling og indsats ende lykkeligt. Men det skal planlægges. Start i god tid.
Lucas & Partnere har stor erfaring med generationsskifter, så kontakt os gerne:
Partner Ole Bang Nielsen
Mail: obn@lucaspartnere.dk
Mobil: 24 47 77 93